naar top
Menu
Logo Print

Trein van de toekomst op waterstof?

Arriva test waterstoftrein in 2020
magazine

Arriva doet volgend jaar in Groningen een proef met een waterstoftrein. De vervoerder wil zo uitzoeken of treinen op waterstof het treinvervoer in de noordelijke provincie verder kunnen verduurzamen. Eerder werd al bekend dat Arriva treinen aanschaft op Hydrotreated Vegetable Oil (HVO) die op termijn kunnen laden via de bovenleiding.

Daarvoor werkt Arriva samen met ProRail, de provincie Groningen, Engie en Alstom, die op de Klimaattop Noord hun handtekening onder een intentieverklaring zetten. Alstom heeft al een waterstoftrein ontwikkeld en die is toegelaten op het spoor in Duitsland. Maar het is nog een relatief onbekende en dus ook weinig gebruikte techniek in Europa. Vandaar dat nu wordt gestart met deze proef.

Het is de ambitie van Arriva, de provincie, Engie, ProRail en Alstom om de pilot te organiseren in het eerste kwartaal van 2020. De testen zullen ’s nachts plaatsvinden op het spoor tussen Groningen en Leeuwarden. Er zullen dus ook nog geen passagiers meereizen tijdens de proeven met dit voertuig. In eerste instantie is de pilot bedoeld om de prestaties van deze waterstoftrein te onderzoeken en erachter te komen wat er allemaal nodig is om dit voertuig op te nemen in de normale dienstregeling. Mocht de proef echter succesvol verlopen, plant de provincie om vanaf 2023 nieuwe treinen op waterstof te laten rijden.

Waterstof in Groningen
Al in 2018 maakten de provincies Friesland en Groningen bekend op zoek te zijn naar de ‘trein van de toekomst’. Naast waterstof werden ook batterijtreinen meegenomen in het onderzoek. Maar Groningen kijkt met interesse naar de kansen van waterstof. In de busconcessie Groningen Drenthe gaan eind volgend jaar twintig waterstofbussen rijden en Shell realiseert daar een nieuw waterstoftankstation.

NPT PROCESTECHNOLOGIE

NPT PROCESTECHNOLOGIE

+31334637977
-